mandag den 14. januar 2013

Stenalderbrød

Det går godt. Send flere stenalderbrød.

For at overholde slankekuren og den strenge, lige vej mod vægttab, er jeg nødt til at droppe arbejdets kantine og selv tage mad med. Jeg må indrømme, at det ikke ligefrem er fordi jeg gør vold på mig selv ved at undvære kantinen. Det er mere kvalme end appetit der melder sig, når man ser kantinens udvalg, og jeg har ofte tænkt, at dét kunne jeg gøre bedre.

Nu gør jeg det så!

I går bagte jeg stenalderbrød og til det spiser jeg tunsalat med avocado.


Opskriften på brødet er modificeret af manglende ingredienser, men det smager skønt alligevel

100 g græskarkerner
100 g solsikkefrø
100 g mandler
100 g hasselnødder
100 g valnødder (havde de ikke i Fakta, så det er udeladt i min version)
100 g hørfrø
100 g sesamfrø
100 g pinjekerner (havde de heller ikke i Fakta, så der kom kun de 14 g jeg havde i skabet)
6 æg
1 dl olivenolie
Salt (en lille spsk tror jeg)

Jeg starter med at blende ca halvdelen af mandlerne og hasselnødderne i en kaffemølle. Resten af mandler, hasselnødder (og valnødder når jeg har det) hakkes groft. Alt minus æg puttes i røremaskine, hvor den får et par hidsige omgange så det hele er godt blandet. 

Mit brød hæver lidt mere end de flestes (i hvert fald de billeder der ligger af ikke-hævede, gærfri stenalderbrød der ligger på nettet) og jeg tror, det er fordi jeg tilsætter æggene et ad gangen og lader maskinen tordne gennem dejen, så æggene nærmest bliver lidt pisket.

Husk at smøre bageforme med olie, og så ellers i ovnen i en time på 160 grader.  

Ingen kommentarer:

Send en kommentar